Publications

Permalien : https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/13505076221116991

Mailhot, Chantale et Marc D. Lachapelle (2022) Teaching management in the context of GrandChallenges: A pragmatist approach, Management Learning.

Permalien : https://www.proquest.com/openview/5ad35fc2aca23c9bf2e9bb517b1ce166/1?pq-origsite=gscholar&cbl=436331

Mailhot, Chantale, Stéphanie Gaudet, Émilie Drapeau et Jose Fuca (2021) Éduquer à la citoyenneté démocratique par l’innovation sociale : l’idéal de l’entrepreneuriat social remis en question

Permalien : https://biblos.hec.ca/biblio/memoires/marleau_noemie_m2021.pdf

Marleau, Noémie (2021). « La décroissance soutenable : théorie et pratiques » : un cours qui bouscule?. Mémoire de M.Sc. Sciences de la gestion – HEC Montréal (dirigé par Anne Mesny et Yves-Marie Abraham)

Permalien : https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/amle.2018.0018

Mesny, Anne, David Pastoriza Rivas et Serge Poisson-de Haro (2021) Business school professors’ teaching approaches and how they change

Permalien : https://anserj.ca/index.php/cjnser/article/view/398

Ziani, Mélissa, Pénélope Codello et Anne Mesny (2021) L’éducation des jeunes à l’« entrepreneuriat collectif »: défis et tensions au cœur des Coopératives d’initiation à l’entrepreneuriat collectif au Québec

Absract:

This article focuses on the Coopératives d’initiation à l’entrepreneuriat collectif (CIEC), youth service cooperatives in Quebec that aim at educating young people in cooperative entrepreneurship. Basing ourselves on a qualitative design involving non-participant observation and semi-structured interviews with CIEC coordinators, we explore the conceptions of cooperative entrepreneurship promoted by the coordinators and the experiential learning outcomes that they aim for. The results suggest that the multiple objectives embraced by the CIEC project (giving young people a first working experience, fostering in them an entrepreneurship mindset, introducing them to cooperatives, and educating them about the social and solidarity economy) run the risk of diluting the project’s learning impacts.

Publication :

ANSERJ, 12(2): 74-88.

Mesny, Anne, David Pastoriza Rivas et Serge Poisson-de Haro (2021) Parcours pédagogiques d’enseignants et d’enseignants à l’université

Permalien : https://www.erudit.org/fr/revues/rse/2019-v45-n2-rse05127/1067535ar/

Morrissette, Joelle,  Didier Demazière,  Mathieu T. Larose, Serigne Ben Moustapha Diédhiou et Sébastien Arcand (2019) La confrontation de conventions professionnelles au coeur de la socialisation d’enseignant·e·s formé·e·s à l’étranger travaillant dans l’école montréalaise.

Permalien : https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/bitstream/handle/1866/19854/Deshayes_Karine_2017_memoire.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Deshayes, Karine (2017) Les conceptions d’apprentissage des étudiants étrangers et les facteurs influençant leurs capacités d’adaptation face au processus de transition vécu.

Tremblay, Chantal (2021). Conception d’outils d’échafaudage numériques et analyse de leur influence sur le processus de résolution de problèmes complexes auprès des apprenants universitaires en gestion. Université de Montréal, Faculté des sciences de l’éducation (sous la direction de de Bruno Poellhuber et Anastasis Kozanitis)